بازاریابی اینستاگرام: نحوه ایجاد یک استراتژی مؤثر

اگر شما احساس می‌کنید در بازاریابی اینستاگرام موفق نبوده‌اید، شما تنها نیستید! بصورت سطحی، ممکن است این موضوع پیچیده‌تر از گرفتن عکس‌ و سلفی‌ به نظر برسد. اما واقعیت چیست؟ اینستاگرام یک معدن طلای واقعی برای مشاغل و کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. ساختار ایده‌عال اینستاگرام برای کسب و کارها باعث شده تا این شبکه اجتماعی جایگاه بسیار عالی در میان کسب و کارها داشته باشد و به شکل بی نظیری رونق بگیرد.

گفته می‌شود، سادگی اینستاگرام می‌تواند فریب دهنده باشد با این حال بسیاری از برندها و کسب و کارهای مختلف سرمایه گذاری بسیاری برای بدست آوردن مخاطب ایده‌عال خود در اینستاگرام انجام می‌دهند و همه ما دلیل آن‌ را می‌دانیم. شما نمی‌توانید فقط در اینستاگرام یک‌ اکانت بیزینس بسازید و انتظار داشته باشید که مشتریان و مخاطبان بسیاری را جذب کنید.
اگر می‌خواهید رشد تعداد فالوورها و مشتریان خود را احساس کنید، به یک استراتژی روشن و عملی اینستاگرام نیاز دارید.
در این پست از پارس اینستاگرام ما قصد داریم تا به شما کمک کنیم استراتژی اینستاگرام خود را از ابتدا شروع کنید و پله های رشد و ترقی در اینستاگرام را یکی یکی طی ‌کنید.

اهداف بازاریابی اینستاگرام خود را مشخص کنید

شما ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که چرا می‌خواهید در اینستاگرام حضور داشته باشید و هدفتان چیست؟ قصد شناخت کسب و کار خود به دیگران را دارید؟ می‌خواهید طرفداران خود را‌پیدا کنید یا فقط قصد سرگرم کردن خود یا دیگران را دارید؟
تعیین اهداف شبکه‌های‌اجتماعی زیاد وقت شما را نمی‌گیرد. این اهداف به شما در استراتژی تولید محتوا تا اینکه روزانه چه مدت زمان به اینستاگرام اختصاص دهید، کمک می‌کند.

بطور کل استراتژی واحدی برای کسب و کارهای مختلف در اینستاگرام وجود ندارد و استراتژی تولید محتوا کاملا به جنس کسب و کار بستگی دارد. به عنوان مثال در میان کسب و کارهای ایرانی ، اکانت دیجیکالا در اینستاگرام مثال بسیار مناسبی از استراتژی معرفی محصولات بصورت خرده فروشی به مشتریان است تا فالوورها و مخاطبان را تشویق به خرید کند.

با این حال، برند‌هایی که در زمینه زیبایی و لوازم آرایشی فعالیت می‌کنند بیشتر به دنبال جذب مخاطبان علاقمند به محصولات خود هستند و گاها از مخاطبان خود می‌خواند تا هنگام استفاده از محصولات، برای آن‌ها ویدئو تهیه کنند و با اشتراک گذاری چنین محتوایی مخاطبین بیشتری را جذب کنند. برخی دیگر از کسب و کارها از اینستاگرام به سادگی برای نشان دادن تیم خود و پشت صحنه کسب و کار خود استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا اعتماد مشتریان بیش از پیش جلب شود.

زیبایی اینستاگرام به آزادی عمل شما در تعیین نوع استراتژی شماست. در هر صورت شما به یک استراتژی مناسب برای بازاریابی در اینستاگرام احتیاج خواهید داشت. ما توصیه می‌کنیم ابتدا مدتی را در اینستاگرام به کاوش و جستجو بپردازید و از دیگر کسب‌ و کارهای مشابه ایده بگیرید.
کسب و کارهای مورد علاقه خود و همچنین تعدادی از رقبای خود را دنبال کنید، این روش به هوش مصنوعی اینستاگرام و همچنین کاربران کمک می‌کند تا رابطه میان کسب و کار شما و رقبای شما را بهتر درک کنند.

پروفایل اینستاگرام خود را برای تعامل بیشتر بهینه سازی کنید

خبر خوب این است که تنظیم پروفایل اینستاگرام زیاد سخت نیست، با این حال باید به برخی نکات و جزئیات توجه کنید.
قبل از اینکه نگران تولید محتوا باشید مطمئن شوید که گزینه‌های زیر به درستی‌ انجام شده است.

پروفایل خود را به یک پروفایل تجاری اینستاگرام تبدیل کنید

برای شروع ابتدا مطمئن شوید که شما اکانت خود در اینستاگرام را به یک بیزینس اکانت تبدیل کرده‌اید. این کاز به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات دیگری همانند دسته بندی کسب و کار شما، مکان، شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را به عنوان بخشی از بیو اینستاگرام در دسترس مخاطبین خود قراردهید. علاوه بر این پروفایل‌های تجاری اینستاگرام تجزیه و تحلیل‌های بیشتری از وضعیت کسب و کار شما دز اینستاگرام در اختیارتان قرار خواهد داد.

بیو اینستاگرام خود را تکمیل کنید

شما در نوشتن بیو اینستاگرام تنها قادر خواهید بود از 150 کاراکتر استفاده کنید، پس بهتر است از این 150 کاراکتر نهایت استفاده را ببرید و به بهترین شکل ممکن آن را بهینه سازی کنید، چون هر کسی که به پروفایل شما مراجعه می‌کند اولین چیزی که خواهد دید بیو اینستاگرام شماست. این فرصتی برای ‌شما خواهد بود تا مشتریان، مخاطبین و بازدیدکنندگان از پروفایل اینستاگرام خود را در نگاه اول جذب‌ کنید و آن‌ها را برای ماندن در پیج خود ترغیب کنید.
همچنین بیو اینستاگرام تنها مکانی ایت که امکان قراردادن لینک در آن وجود دارد و شما می‌توانید ترافیک اینستاگرام خود را به وبسایت منتقل کنید. به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود، اطمینان حاصل کنید که بیو پیج شما شامل موارد زیر است:

هشتگ‌های مرتبط با کسب و کار شما

برخی از عباراتی که منجر به ترغیب کاربران برای انجام عملی می‌شود مانند” روی لینک زیر کلیک کنید، با ما تماس بگیرید و…”
یک لینک قابل پیگیری بزای نظارت بر رفتار ترافیک اینستاگرام شما ( می‌توانید از ابزارهای Tap.bio ، Bitly یا Linktree استفاده کنید). در مجموع شما آزادی خلاقانه‌ای در اینستاگرام دارد و می‌توانید با بررسی دیگر کسب و کارها و رقبا از آن‌ها نیز ایده بگیرید.

یک تصویر پروفایل با ارزش انتخاب ‌کنید

طبق راهنمایی ما درمورد اندازه عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی، تصویر پروفایل اینستاگرام شما به اندازه 100×100 پیکسل محدود می‌شود. به عنوان مثال، رسانه رادیو جوان تنها از لوگوی خود برای تصویر پروفایل اینستاگزام خود استفاده می‌کند.
خیلی در انتخاب تصویر پروفایل خود حساس نباشید. کافی است شما هم از لوگوی برند خود استفاده کنید و یا می‌توانید از ابزارهای مختلفی (همانند Canva) جهت ایجاد تصویر پروفایل مناسب اینستاگرام خود استفاده کنید.

محتوایی تولید کنید که مخاطبان شما دوست دارند

حالا بیایید در مورد مهمترین بخش از استراتژی بازاریابی ایسنتاگرام شما صحبت کنیم، یعنی تولید محتوا. ما در اینجا نکات ویژه‌ای از استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را برای شما برجسته خواهیم کرد البته تمام روش‌های تولید محتوا فقط نمی‌تواند محدود به این روش‌ها باشد، فقط قصد داریم تا شما را با برخی روش‌ها آشنا کنیم.

از تصاویر چشمگیر استفاده کنید

استفاده از تصاویر خیره کننده را می‌توان بهترین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام دانست. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس است‌، پس انتشار عکس‌هایی با کیفیت و خلاقانه می‌تواند بیشترین بازخورد را از سمت مخاطبان شما به همراه داشته باشد. برای گرفتن عکس‌های باکیفیت شما لزوما نیاز به دوربین‌های عکاسی گرانقیمت ندارید. به لطف تلفن‌های هماه هوشمند امروزه می‌توان از هر چیزی عکس‌هایی با کیفیت قابل قبول تهیه کرد.
همچنین بسیاری از اپلیکیشن‌ها وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها فیلترهای جذابی برای عکس خود انتخاب کنید و آن‌ها را به سادگی ویرایش کنید. به عنوان مثال Picsart که شخصا از این اپلیکیشن استفاده‌های متعددی دارم.

عکس‌های مردمی محور

ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد اما هنوز هم این استراتژی یکی از بهترین روش‌های تولید محتوا در اینستاگرام است. این بدان معانست که استراتژی تولید محتوای خود را به افرادی خاص متمرکز کنید، همانند افرادی که از خدمات و محصولات شما استفاده می‌کنند.
به عنوان مثال، می‌توانید از مشتری خود درخواست کنید که هنگام استفاده از محصولات شما برای شما عکس و ویدئو تهیه کنید و شما با به اشتراک گذاری چنین محتواهایی قادرخواهید بود اعتماد مشتریان بیشتری را جلب کنید. فراموش نکنید که به تیم خود عشق بورزید. نشان دادن پشت صحنه کسب و کار و تمجید از همکاران شما در عین سادگی روشی موثر برای تحت تاثیر قراردادن مخاطبین شما خواهد بود.

انتشار ویدئو در اینستاگرام

ویدئو از محبوب‌ترین نوع محتوا در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام است. اگر شما نمی‌توانید ویدئوهای حرفه‌ای تولید کنید نگران نباشید. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ نیز به انتشار ویدئوهای بسیار ساده بسنده می‌کنند. شما می‌توانید با تلفن همراه هوشمند خود به راحتی ویدئو بسازید و آن‌ها را ویرایش و در نهایت در اینستاگرام خود منتشر کنید. به یاد داشته باشید که نیازی نیست از تبلیغات سنتی در ویدئوها استفاده کنید.
اخیرا ویدئوهای تایم‌لپس و بومرنگ در اینستاگرام بسیار محبوب شده است. شما میتوانید از اپلیکیشن‌های سوم شخص همانند Boomrang برای تولید این ویدئو‌ها استفاده کنید.

تولید پست‌های الهام بخش

الزاما نیازی نیست تا پست‌های اینستاگرام از دوربین شما گرفته شود. شما می‌توانید با تولید محتوای ارزشمند و انتشار آن‌ها مخاطبین بسیاری را جذب کنید. کافی است نکات، نقل قول‌های الهام بخش، مطالب آموزنده و … را با استفاده از ابزارهای مختلف ویرایش کنید و آن‌ها را در اینستاگرام منتشر کنید. به عنوان مثال می‌توانید از پیج اصن یه وضعی الهام بگیرید. 🙂

استوری اینستاگرام

آمارها نشان می‌دهد کسب و کارها بیشتر از همیشه درحال استفاده از استوری‌ها در اینستاگرام هستند.  چرا؟ چون هرچه شما از استوری‌ها در اینستاگرام بیشتر استفاده کنید، استوری شما در بخش فیدها به ابتدای صف خواهد آمد و شانس شما برای دیده شدن توسط مخاطبین بیشتر خواهد بود.

استوری‌ ویژگی‌ای است که شما باید بصورت روزانه از آن‌ها برای کسب و کار خود استفاده کنید.

ابزار‌های اینستاگرام مارکتینگ

مهم نیست که کسب و کار شما چیست و چه نوع محتوایی تولید می‌کنید، برای پیگیری از نحوه بازخورد محتوای خود باید از ابزارهای مختلفی جهت تجزیه و تحلیل استفاده کنید.

ابزار Insights از جمله ابزارهای آنالیز ‌بازخورد محتوای اینستاگرام است که در اکانت‌های تجاری اینستاگرام قابل دسترس است. در این ابزار شما به آمار بازدیدهای پیج خود در هفت روز گذشته، پربازدیدترین پست‌ها، آمار کلی فالوورها(سن، جنسیت، موقعیت مکانی و …) و بسیاری از اطلاعات مفید که به شما در تولید و انتشار محتوا کمک می‌کند دسترسی خواهید داشت.

انتشار محتوای شما در اینستاگرام با بیشترین تعامل

بگذارید فرض کنیم محتوای شما برای انتشار در اینستاگرام آماده است. پست گذاشتن بدون استراتژی مشخص در اینستاگرام نتایج مطلوبی به دنبال نخواهد داشت. به عنوان بخشی از استراتژی اینستاگرام مارکتینگ شما باید برنامه‌ریزی مشخصی برای انتشا محتوا در اینستاگرام داشته باشید.

کپشن مناسب

هر پستی که شما در اینستاگرام منتشر می‌کنید بهتر است یک عنوان بی نظیر داشته باشد. حتی کوچک‌ترین جزئیات این کپشن‌ها می‌تواند بر نرخ درگیری فالوورهای شما تاثیرگذار باشد. با در اختیار داشتن بیش از 2000 کاراکتر، قطعا شما آزادی عمل بسیاری در این زمینه خواهید داشت. اما توجه کنید که کپشن‌های بسیار کوتاه و یا بسیار بلند تاثیر مثبتی در ذهن مخاطبین نخواهد داشت.

بهتر است هنگام نوشتن کپشن به موارد زیر توجه کنید:

  • از مخاطب عملی را درخواست کنید(یک سوال بپرسید یا از آن‌ها بخواید تا بیو شما را بررسی کنند و…)
  • منحصر به فرد باشید (تا جای ممکن از لحن خاص خودتان در نوشتن کپشن‌ها استفاده کنید، استفاده از ایموجی‌ها را فراموش نکنید)
  • هشتگ(بین یک تا پنج هشتگ به کپشن‌های خود اضافه کنید)

زمان‌بندی انتشار پست

بسیار مهم است که شما چه زمانی پست خود را منتشر می‌کنید. بسیاری از برندها پست‌های خود را بصورت روزانه یا با یک تاخیر کوچک منتشر می‌کنند. قطعا آن‌ها نمی‌خواهند کیفیت را فدای کمیت کنند. همچنین زمان انتشار پست‌ها با میزان تعامل کاربران رابطه مستقیم دارد. در عکس زیر شما آماری از میزان تعامل جهانی با محتواهای منتشر شده در اینستاگرام در ساعات مختلف را مشاهده می‌کنید.

بهترین زمان برای انتشار پست در اینستاگرام
بهترین زمان برای انتشار پست در اینستاگرام
چقدر این مطلب مفید بود؟
منبع sproutsocial
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.