چطور کسب و کار خانگی راه‌اندازی کنیم؟

وقتی صحبت از کسب و کارهای خانگی می‌شود، ذهن اکثر ما به سمت فعالیت‌های کوچک با سود کم و دردسر زیاد می‌رود یا این باور غلط وجود دارد که کسب و کار خانگی فقط مخصوص بانوان خانه‌دار است تا سرگرمی و درآمدی داشته باشند.

اما بارها به ما اثبات شده که باورهای غلط راه را بر واقعیت می‌بندند و تنها بازدارندۀ ما برای رسیدن به اهدافمان هستند. ما دقیقاً در نقطه‌ای از تاریخ ایستاده‌ایم که فرصت‌ها، نه یک‌بار، بلکه هرلحظه به سمتمان می‌آیند و تنها نداشتن آموزش درست یا تجربۀ کافی باعث از دست دادن آن‌هاست.

همه می‌دانیم که همه‌گیری کرونا تأثیرات غیرقابل انکاری بر ما، طرز تفکرمان و نحوۀ زندگی کردنمان گذاشت و زندگی نسل ما به دو قسمتِ قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم شد.

علاوه بر آن فشار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور که روزبه‌روز بیشتر می‌شود و عدم توازن اقتصادی و ثبات مالی بر زندگی همۀ ما اثر گذاشته.

در این شرایط راه‌اندازی کسب و کار خانگی یکی از معقول‌ترین راه‌ها برای فرار از بحران است! بسیاری از مردم در دوران همه‌گیری و قرنطینه به فکر راه‌اندازی کسب و کار خانگی افتادند و بسیاری هم برای مقابله با شرایط بد اقتصادی به کسب و کار خانگی به چشم یک منبع درآمد دوم نگاه کردند.

نقش اینترنت در رونق کسب و کارهای خانگی

از سال‌ها قبل کسب و کارها یا کارگاه‌های خانگی کم و بیش وجود داشت و از این میان تجربه‌های موفقی هم به ثمر نشست؛ به عنوان مثال برند شناخته شدۀ دامداران، در دهۀ شصت با مدیریت آقای نورالدین نوربخش جعفری دهکردی کار خود را از یک کارگاه کوچک خانگی شروع کرد و اکنون تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین برندهای فعال کشور شده است.

اما کسب و کار خانگی در دنیای امروز تفاوت بزرگی با گذشته دارد. این تفاوت را موهبت بزرگی به نام اینترنت رقم زده است.

امروزه تنها کافی‌ست کمی با الگوریتم جهان مجازی آشنا باشید و روزانه کمی از وقت خود را به آموزش در این حیطه اختصاص دهید.

صفر تا صد راه اندازی کسب و کار خانگی

1- به دست آوردن تخصص:

قبل از هرچیزی باید در کاری مهارت داشته باشید یا اصطلاحاً در یک حرفه متخصص باشید! البته به همین سادگی از کنار این مورد نگذرید! بهدیت آوردن تخصص نیازمند سال‌ها تلاش، کسب مهارت، آزمون و خطا، تمرین و تجربه اندوزی است.

امروزه سایت‌ها، پیج‌ها یا مراکزی هستند که با آموزش‌های فشرده و اصولی می‌توانند مهارت شما را تقویت کنند یا در گرایشی خاص به شما از سطح مبتدی تا پیشرفته آموزش دهند.

اما چیزی که اهمیت دارد داشتن یک تخصص است! از شیرینی‌پزی گرفته تا برنامه‌نویسی! تنها کافی‌ست در یک رشته تخصص به دست آورید.

2- راه‌اندازی کسب و کار، نه شغل دوم:

تعریف ما از مسائل خیلی اهمیت دارد! تا زمانی که به کسب و کار خود به چشم یک شغل دوم نگاه کنید، همان شغل دوم باقی می‌ماند! کسب و کار تعریف خاص خودش را دارد و زمان خاص خودش را می‌طلبد! اگر به فکر درآمدزایی از کسب و کار خانگیتان هستید به عنوان یک بیزینس مستقل به آن نگاه کنید! برای کسب و کارتان اسم بگذارید! برای درگاه ارتباطی ایجاد کنید، به صدر تا ذیل آن نظم بدهید و از همه مهم‌تر، برایش زمان بگذارید!

اگر پیشرفت چشم‌گیری نداشتید از یک مشاور کمک بگیرید! خوشبختانه نه تنها در پایتخت، بلکه امروزه می‌توانید یک  مشاوره کسب و کار در اصفهان ،  در شیراز، در تبریز، یا هرکجای دیگر پیدا کنید و از آن کمک بگیرید!

3- کسب و کار خود را معرفی کنید:

در علم بازاریابی به بازار سرد و بازار گرم اشاره می‌شود؛ مشتریان بازار سرد، شما یا کسب و کارتان را نمی‌شناسند و هیچ پیش داوری درموردتان ندارند! خیلی راحت می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و محصول یا خدماتتان را معرفی کنید.

اما اگر بتوانید طبق الگوریتم‌های شناخته شده شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، مثل اینستاگرام، گوگل و… درست و اصولی عمل کنید، خیلی زود هزاران نفر با شما، برند شما و محصولات یا خدماتتان آشنا می‌شوند و چه بسا از این میان، تعداد قابل توجهی تبدیل به مشتری شوند.

اینجاست که قدرت دیجیتال مارکتینگ در صدر اهمیت قرار می‌گیرد! همین احساس نیاز به دیجیتال مارکتینگ، از برندهای بزرگ گرفته تا کسب و کارهای خرده‌پا، است که صاحبین کسب و کار را به فکر آموزش و مشاوره در این حیطه انداخته. حتی این مقوله در تمام شهرهای بزرگ و کوچک نمود پیدا کرده است.

کافی‌ست عبارت دیجیتال مارکتینگ در اصفهان ، در اهواز، در رشت یا از این قبیل کلمات را جست و جو کنید تا با وسعت آموزش‌ها و مشاوره‌ها در این حیطه آشنا شود.

4- کسب و کارتان را تبدیل به برند کنید:

قطعاً کلمه «برند» یکی از اصلی‌ترین کلیدواژه‌های جهان امروز کسب و کار است.

برای اینکه کسب و کار خود را تبدیل به برند کنید، کافی‌ست به چند نکته توجه کنید:

1- برای کسب وکار خود یک نام تجاری انتخاب کنید! این نام نباید زیاد بلند یا کوتاه باشد؛ نام‌های دو سیلابی انتخاب مناسبی هستند. اسم شما باید جامع باشد، یعنی تمام خصوصیات برند شما را پوشش دهد. درعین حال باید مانع باشد، یعنی از تداعی خصوصیات خارج از برند شما جلوگیری کند!

2- برای برندتان یک رنگ سازمانی انتخاب کنید! برند شما باید بر اساس خصوصیات کسب و کارتان و شخصیتی که شما می‌خواهید به آن ببخشید دو یا سه رنگ ثابت سازمانی داشته باشد. البته باید برای انتخاب این رنگ‌ها به علم روان‌شناسی رنگ‌ها و علم طراحی برای ترکیب و هم‌نشینی رنگ‌ها توجه کنید.

3-برای برندتان یک لوگو طراحی کنید! طراحی لوگو یکی از آیتم‌های طراحی هویت بصری است. هویت بصری شامل لوگو ، لوگوتایپ ، رنگ سازمانی ، ست اداری و تمام مواردی است که به برند شما انسجام ببخشد و تداعی‌گر آن باشد. لوگو شاید اصلی‌ترین مورد هویت بصری باشد که می‌تواند در تمام خصوصیات برند شما تکرار شود. لوگو باید بر اساس معیارها و اصول کسب و کار شما طراحی شود و به گونه‌ای باشد که در ذهن مخاطب جایگیر شود. شاید کمتر کسی باشد که درمورد طراحی لوگو نداند، حتی با یک جست و جوی ساده هم می‌توان آنالیز کرد که کسب و کارهای موفق چطور به هویت بصری خود توجه می‌کنند. کافی است هویت بصری در اصفهان ، در شیراز، در تهران یا… را جست و جو کنید و با نمونه کارهایی از این دست بیشتر آشنا شوید.

4- کسب و کارتان را با اصول برند پیش ببرید! یک برند به اصولی معتقد است و باید مطابق آن‌ها رفتار کند. اولین اصل، حرفه‌ای بودن است؛ باید در ارائه، پرزنت و ارسال محصول حرفه‌ای عمل کنید. دومین اصل احترام به مشتری است؛ شما به عنوان صاحب یک برند باید به مشتری احترام بگذارید، نیازهای او را بشناسید و در رفع آن‌ها به او کمک کنید. یک برند زمانی به عنوان برند شناخته می‌شود که مشتری را در تمامی پروسۀ خرید و پس از خرید همراهی کند و جانبش را نگه دارد.

5- برندتان را گسترش دهید:

این شاید آخرین ایستگاه یک کسب و کار موفق خانگی باشد! زمانی که تمام مراحل قبلی را طی کنید به نقطه‌ای می‌رسید که باید به فکر توسعه باشید. دیگر خودتان به تنهایی نمی‌توانید تمام پروسۀ تولید، فروش، درگاه‌های مجازی، تبلیغات و خدمات پس از فروش را بر عهده بگیرید، پس باید هرکدام را به نیروهای مناسب همان بخش بسپارید و خودتان مدیریت کنید. مدیریت، نه به این معنا که خودتان بیرون از گود بایستید! بلکه یعنی نیروهای خود را تربیت کنید و سازمان شکل دهید.

پروسه راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی در مراحل بالا به طور کامل معرفی و آنالیز شد. تنها نکتۀ مهم برای راه‌اندازی این نوع کسب و کار، از دست ندادن امید و پایبندی به راهی‌ست که انتخاب کرده‌اید.

5/5 - (1 امتیاز)
1 نظر
  1. محسن می‌گوید:

    بسیار مفید و عالی بود ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.